Sunday, October 12, 2008

Hari Kedua

Kami berasakan keperluan yang mendesak untuk menyelesaikan segera kerja lapangan. Hari kedua kami telah memilih kawasan yang lain pula yang agak pedalaman. Kawasan yang dipiilh ialah sekitar Batu Caves, Gombak dan juga Sri Gombak.

Banyak juga masalah yang kami hadapi pada hari kedua. Antaranya ialah mencari tempat untuk mencari responden. Kesesuaian tempat memainkan dapatan kajian yang dilakukan oleh kami. Akhirnya kami telah ke Pasar Borong Selayang, Batu Caves dan juga kawasan perumahan di Sri Gombak. Kawasan masjid merupakan 'lubuk emas' kami untuk mendapatkan responden. Jemaah masjid di Masjid Taman Seri Melati dan juga Masjid Al-Ikhlas di Sri Gombak. Kami mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada yang membantu kami.

Dalam perjalanan pulang, kesesakan jalan raya mengganggu perjalanan kami. Banyak kereta yang melalui lorong kecemasan untuk mengelak kesesakan tersebut. Namun, ia tidak menyelesaikan masalah mereka. 'Kezaliman' mereka keatas pemandu motorsikal sepert kami membuatkan kami lebih berhati-hati.

Masalah lain sewaktu dalam perjalanan pulang ialah hujan turun dengan lebat. Kami terpaksa berhenti kerana ia merbahaya kepada pemandu motorsikal seperti saya dan rakan. Ia membuatkan kami lebih berhati-hati dengan borang soal selidik agar tidak basah. Akhirnya kami sampai dengan selamat di UKM pada 9.30 malam.

No comments: